|
|

|
|
Sorteren Posts:
|
|
|
|
01-07-2008, 10:11
|
nijlpaard
|
Betreft: de vrije school en pesten....
|
|
|
|
|
ohw. We moeten gewoon vergeven.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
01-08-2008, 8:02
|
Chrissy71
|
|
|
|
|
|
Reageren om het reageren doet je er niet slimmer uitzien.
"We moeten gewoon vergeven" is een Balkenende antwoord betreffende respect. Een hoop holle frasen waar weinig van terecht komt als de spreker zelf geconfronteerd wordt met het onderwerp.
Als iemand zo gepest wordt dat zijn karakter vervormd wordt en het de rest van z`n leven op allerlei vlakken zo`n beetje alles beinvloed, is vergeven geen optie.
Als je weinig zinnigs kunt toevoegen, kun je op z`n minst je mond houden.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
01-08-2008, 22:35
|
Henk68
|
|
|
|
|
|
Chrissy71, je vroeg in het topic "pester hans" om aandacht voor dit topic. Ik moet toegeven nijlpaard zijn reactie laat te wensen over. Ik weet niet of je heel het topic hebt gelezen maar daarin vertel ik dat ik ook gepest ben en hier later niet echt last van heb gehad. Uit mijn verhaal en dat van sommige andere blijkt ook dat we er sterker van zijn geworden. Ik wil daarom nieit echt spreken van karakter vervorming, dat klinkt in mijn oren alsof je karakter vernield is. In mijn opzicht wordt je karakter meer gevormt hierdoor. Helaas pakt niet over iedereen deze vorming goed uit. Waardoor het voor die personen inderdaad moeilijk is om niet te vergeven, maar het is wel degelijk een optie. Hierin zal de pester zeker mee moeten helpen in deze gevallen. Laten zien dat hij veranderd is etc. Maar goed dit is net zo goed als jou reactie en die van nijlpaard offtopic.
Ontopic: Ik zal niet zeggen dat wat er op deze vrije school gedaan is vanuit de leiding juist is. Maar het is zover ik weet, van de beperkte informatie die ik heb over de vrije school, dat in deze scholen de leraren niet zo zeer een opdragende functie hadden. Zoals de naam al zegt werd je hier vrij gelaten en dat je je geest zou verbreden door middel van levens ervaring. Zoals het op mij en nog een aantal andere is uitgewerkt heeft het deze functie ook gehad. Maar hoe dan ook als je als ouder vind dat de school niet juist handelt dan kun je altijd nog besluiten je kind naar een andere school te sturen. Maar helaas zijn ouders ook niet altijd op de hoogte van wat er gebeurt.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
01-09-2008, 9:29
|
Abdulwadud.nl
|
|
|
|
Op onze school (die van aflevering 9) werd niet alleen gepest door leerlingen maar ook door leraren. Hoewel? Pesten is dan niet het goede woord. Wij hadden een leraar Nederlands die bij niet-opletten slaag uitdeelde. De fameuze okkernoten waren dat: keiharde vuistslagen op de kruin, waarbij het kootje van de middelvinger iets uitstak, zodat het extra hard aankwam. Lijfstraffen noem ik dat, en dat heeft niets te maken met zaken 'groter' maken dan dat ze zijn, maar met een, tegenwoordig maatschappelijk geaccepteerde, definitie van lijfstraf: slaag ter corrigering van gedrag. Betreffende leraar is nog steeds werkzaam in het Vrije School onderwijs (in mijn woonplaats nota bene). Ik ben benieuwd of hij zijn corrigerend gedrag al heeft aangepast. Dat is te hopen voor de leerlingen waar hij NU mee te maken heeft.
Deze leraar kwam ter sprake in grime-kamer van de KRO, vlak voor de uitzending. Een medewerkster van de Reünie heeft ons (een groepje oud-klasgenoten, niet allemaal) aangegeven dat dat onderwerp (die leraar dus) een no go area was. "Het is aan jullie om er een leuke uitzending van te maken" (of woorden van gelijke strekking) was haar reactie. Ik heb de naam van de leraar tijdens de opnames wel één keer genoemd, maar dat was toen de discussies hoog opliepen. Dit deel is niet in de uitzending terecht gekomen. Ondanks mijn positieve ervaringen met de makers van De Reünie (Caroline, Madeleine, Rob e.a.) is die opmerking van die medewerkster zoals hierboven omschreven natuurlijk absoluut ongepast (wat ik ook direct aan de redactie heb laten weten, na afloop van de opnames in november 2007). Nou ja, waar gehakt wordt, vallen spaanders.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
01-09-2008, 12:49
|
Leentje68
|
|
|
|
Het is ongelooflijk te moeten lezen wat een idiotie er op sommige Nederlandse scholen plaatsvindt. Heb nu een aantal reakties gelezen van de "verknipte produkten" die deze school heeft voortgebracht en schrik hier erg van. Er wordt door een aantal een poging gedaan om het verhaal een positieve draai te geven, maar het wordt hier alleen maar erger door. Zijn er ook nog mensen uit deze klas die de schoolperiode en de jaren erna op betrekkelijk "normale" manier hebben doorlopen?
|
|
|
|
|
|
|
|
|
01-16-2008, 20:46
|
Chrissy71
|
|
|
|
|
|
Henk, dnak je wel voor je reactie. Uit onderzoeken is gebleken dat kinderen die regelmatig gepest worden anders ontwikkelen dan dat ze ontwikkeld zouden zijn zonder het pesten.
In zo`n geval is pesten een factor die de karaktervorming veranderd. Vervormd. En als die vervorming negatief is (wat begrijpelijkerwijs in verreweg de meeste gevallen het geval is) is het een mis-vorming.
Ik ben bang dat het vernielende effect van pestgedrag op het slachtoffer nog veel te vaak onderkend wordt.
Zelf ben ik er ook sterker door geworden maar ook harder en botter.
nijlpaards reactie schoot me in het verkeerde keelgat omdat het nergens op sloeg en het zoals ik al zei een reactie om te reageren was. Dat is behoorlijk stompzinnig.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
01-16-2008, 22:53
|
Buitenstad
|
|
|
|
|
|
Chrissy71 wrote: | Ik ben bang dat het vernielende effect van pestgedrag op het slachtoffer nog veel te vaak onderkend wordt.
|
|
Niet zo bang zijn joh.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
01-18-2008, 16:17
|
Chrissy71
|
|
|
|
|
|
Goed. Noem het dan een vaststelling in plaats van een angst.
Nog zo`n intelligente opmerking.
Ik begin een vermoeden te krijgen van de combinatie dader/IQ.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
01-19-2008, 1:40
|
Buitenstad
|
|
|
|
|
|
Chrissy71 wrote: | Ik stel vast dat het vernielende effect van pestgedrag op het slachtoffer nog veel te vaak onderkend wordt.
|
|
Meen je dat of ben je gewoon stom?
|
|
|
|
|
|
|
|
|
01-19-2008, 19:45
|
Chrissy71
|
|
|
|
|
|
Wilde jij beweren dat gepest worden geen effect heeft? Of helend werkt of zo?
Is dat nieuwentijds denken....of ben JIJ zo stom?
En dat van die combi IQ moet kloppen. Je bent er een geweldig voorbeeld van.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
01-19-2008, 21:40
|
Buitenstad